Een laatste rustplaats in Tzummarum of Firdgum

De begraafplaatsen van Tzummarum en Firdgum zijn eigendom van de Protestantse Gemeente Tzummarum-Firdgum. De begraafplaatsen hebben beide een eigen karakter, nabij de oude Waddendijk in Noordwest Friesland.

Beschut of open?
Tzummarum heeft een oud kerkhof midden in het dorp, gesitueerd rond de Sint Martinuskerk waar nog wekelijks gekerkt wordt. De begraafplaats van Firdgum ligt op een terp rond de monumentale kerktoren aan de rand van het dorp, op de grens van land en water.

Na een overlijden laten veel mensen zich begraven op een vertrouwde plaats, in de stad of het dorp waarin ze gewoond hebben of de streek waarin ze zijn opgegroeid. Hoewel niemand graag aan de dood denkt, geeft het een goed gevoel om alvast een laatste rustplaats uit te kiezen. Dat scheelt nabestaanden gepuzzel en kosten in een emotionele en intense periode. Uiteraard is het ook mogelijk om na overlijden de nabestaanden een graf te laten uitzoeken.

Nadat u een graf hebt gereserveerd ontvangt u een grafbewijs voor een door u gekozen plaats op het kerkhof. Dit geeft u het exclusieve recht om op die plaats begraven te worden. Soms kiezen mensen er voor een dubbel graf te reserveren, dus naast elkaar. Hiervoor zijn in Tzummarum en Firdgum nog beperkte mogelijkheden.
Het is ook mogelijk om één graf te reserveren voor twee personen, de eerst overledene komt daarmee in een ‘verdieping’.

Grafbewijzen zijn binnen families overdraagbaar, tot in de derde graad van de oorspronkelijke houder. Hiermee kunnen graven lang in een familie blijven. Na een reglementaire periode kan hetzelfde graf opnieuw voor een teraardebestelling worden gebruikt. De houders van de grafbewijzen dragen met een jaarlijkse bijdrage bij aan het onderhoud van het kerkhof. Zo lang u de jaarlijkse bijdrage betaalt blijft het grafbewijs in uw bezit en blijft het graf onaangeroerd, inclusief de mogelijk aanwezige grafmonumenten (meestal grafstenen).

De Protestantse Gemeente Tzummarum-Firdgum heeft het beheer van de begraafplaatsen geregeld in een reglement. Het College van Kerkrentmeesters stelt jaarlijks de tarieven vast. Indien u belangstelling heeft in het reserveren van een graf, of informatie wilt over één van beide begraafplaatsen, neem dan contact met ons op (zie onderstaand).

Contact
De eigenaar van de begraafplaatsen, de Protestantse Gemeente Tzummarum-Firdgum, vertegenwoordigd door het College van Kerkrentmeesters, heeft het beheer in handen gegeven van een beheerteam, bestaande uit een beheerder en een administrateur. Het beheerteam onderhoudt contacten met de centrale contactpersoon begrafenissen, onderhoudsmensen en grafdelvers.

Voor vragen, opmerkingen, klachten of offertes kunt u contact opnemen met het beheerteam van de begraafplaatsen via Maaike van der Zee, Hoarnestreek 33, 8851 RN  Tzummarum, 0622008729 (of via mail).

Bij overlijden
Bij overlijden kunt u contact opnemen met de centrale contactpersoon 'begrafenissen': Hessel Bleeker. Hij is te bereiken op telefoonnummer: 0611424408.
In veel gevallen zal de uitvaartmaatschappij of bode dit regelen. Hessel Bleeker zet voor u de juiste procedure in werking!

Nabestaanden
Het beheerteam van de begraafplaatsen is op zoek naar enkele houders van grafbewijzen die ‘uit het zicht’  geraakt zijn. Nabestaanden worden verzocht zich bij de beheerder of administrateur (zie gegevens hierboven) te melden. Kijk hier voor meer informatie.