Eredienst Eredienst
Wij willen een open en gastvrije gemeente zijn, elkaar niet voorschrijven hoe we moeten leven of geloven, maar wel elkaar uitnodigen om ons geloof te delen. De vieringen hebben daarin een belangrijke rol.
De vieringen (ongeveer eens in de twee weken) worden meestal gehouden in de St. Martinustsjerke, maar een aantal keer per jaar ook in zorgcentrum Nij Bethanië. Eens per jaar is er een vierdorpen dienst van de PKN-gemeenten in oud-Barradeel.

Vanaf 2024 zijn de diensten in Tzummarum en Oosterbierum steeds om en om geroosterd, zodat er iedere zondag in één van beide dorpen dienst is. In de zomerperiode waren er al langer gezamenlijke diensten van Oosterbierum en Sexbierum. Daar sluiten we dan bij aan.

In een gemiddelde dienst zijn er ongeveer dertig kerkgangers, allen van gevorderde leeftijd. In de veertigdagentijd van 2023 is positieve ervaring opgedaan met door gemeenteleden geleide ‘ochtendgebeden’.
Er is een actieve bloemengroep (verzorgt bloemengroet en liturgische bloemschikking voor advent/Kerst en veertigdagentijd/Pasen).

We lezen meestal uit de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV21) en zingen uit het nieuwe Liedboek voor de Kerken. Daarbij worden we begeleid door een van de organisten, die het in 1878 gebouwde Van Dam-orgel bij toerbeurt bespelen.

De kerkdiensten in de St Martinus zijn via live stream of na afloop te bekijken op ‘Kerkdienst Gemist’. De presentatie en de stream worden verzorgd door het Beamteam. Bezoekers van de diensten die buiten beeld willen blijven kunnen dat aan de koster doorgeven.

Sacramenten: Ongeveer vier keer vieren we het de maaltijd van de Heer. Iedereen die zich aangesproken weet door de boodschap van het evangelie is daarbij hartelijk welkom. Ouders die hun kind willen laten dopen kunnen dat aan de scriba laten weten.

Collecten: meestal zijn er drie collecten. Twee tijdens de dienst (achtereenvolgens voor de diaconie en voor de kerk) en één bij de uitgang (voor een bijzonder doel). Het doel van de uitgangscollecte wordt tijdens de dienst en in het kerkblad bekend gemaakt.

Er is koffiedrinken vóór of na iedere dienst ter versterking van het gemeenschapsgevoel.

De kosterstaken worden door vrijwilligers gedaan.