Diaconaat Diaconaat
Omzien naar elkaar en elkaar aanvaarden zijn kernwoorden van onze visie op kerk-zijn. Maar ook dienstbaarheid: we zijn immers kerk in Gods wereld, om te beginnen in ons eigen dorp.

De diaconale taken worden vervuld door twee diakenen. Zij krijgen hierbij hulp van een taakdrager, die als oud-diaken haar kennis en ervaring inzet om de diakenen te ondersteunen. De diaconie richt zich zowel op hulp dichtbij als wereldwijd aan de medemens.

De diaconie verzorgt het Heilig Avondmaal en (informatie over) de collectes in de kerkdiensten, waarbij het collecterooster van de PKN als leidraad geldt; De diaconie coördineert de bloemengroet na de dienst aan gemeenteleden of dorpsgenoten die een steuntje in de rug kunnen gebruiken; ruim 35 vrijwilligers zetten zich hier voor in. Ook is de diaconie betrokken bij het aansturen van de omtinkers (zie onder pastoraat).

Via de JOB/IDO commissie ondersteunt de diaconie minder draagkrachtigen op plaatselijk niveau. Voor hulp of advies kan ieder (ook niet-gemeenteleden) zich wenden tot de diakenen (zie onder contactadressen)

Verdere dorpsgerichte activiteiten van de diaconie: een maandelijks Kofje mei in praatsje in de kerk voor alle dorpsbewoners, kerstviering voor het hele dorp in Nij Bethanië (met de vrouwenvereniging CPB), jaarlijkse 4 mei viering en dorpsmaaltijd (beide in samenwerking met Dorpsbelang).